Pētījums atklāj, kas mudina cilvēkus iepirkties internetā

Vairumu jeb 60% Latvijas interneta lietotājus iepirkties tiešsaistē pamudina tas, ka interneta veikali ir atvērti vienmēr, liecina starptautiskā interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmuma "Gemius" veiktais pētījums.
10.04.2021. Ziņu aģentūra LETA
 
©Pixabay

Savukārt 59% aptaujāto interneta lietotāju kā nozīmīgu faktoru norādījuši iespēju iegādāties preces, kas viņu dzīves vietā nav pieejamas.

Tāpat kā pirms gada februārī iedzīvotāji kā nozīmīgu faktoru, lai iepirktos internetā, norādījuši labākas cenas nekā tradicionālajos veikalos, kas ir trešais visbiežāk norādītais motivācijas faktors.

Aptaujas veicēji arī norāda, ka puse respondentu iepirkšanos internetā pandēmijas laikā atzīst par drošāko iepirkšanās veidu.

Vienlaikus gada laikā mainījušās arī pirkto preču un pakalpojumu prioritātes. Ja pirms gada interneta lietotāji Latvijas e-komercijas vietnēs aktīvi iegādājās izklaides pasākumu biļetes - biļetes uz koncertiem, teātri un kino -, bet ārzemju lapās bieži iegādājās aviobiļetes un rezervēja citus ar ceļošanu saistītus pakalpojumus, šogad šīs preču grupas aptaujātie iegādājušies ievērojami mazāk. Izklaides pasākumu biļetes vēl pirms gada bija visbiežāk pirktā preču kategorija, kamēr šogad šis rādītājs sarucis par vairāk nekā 40 procentpunktiem.

Tikmēr aviobiļešu iegāde ārzemju e-komercijas lapās sarukusi vairāk nekā trīs reizes. Visbiežāk pēdējo sešu mēnešu laikā Latvijas e-komercijas vietnēs respondenti iegādājušies apdrošināšanu, kas pirms gada bija otrā populārākā preču kategorija. Kā otra pēdējā pusgada laikā biežāk iegādātā preču grupa Latvijas vietnēs seko apavi un apģērbs, kā arī gatavā ēdiena piegādes pakalpojumi.

Aviobiļetes un citu transportlīdzekļu biļetes, kā arī rezervēšanas pakalpojumus šogad ārzemju e-komercijas vietņu biežāko pirkumu topā nomainījušas spēles, dažādas viedierīces un datori, pirmo vietu saglabājot apģērbam un apaviem.

Kopumā pieaudzis to respondentu skaits, kas norādījuši, ka veikuši pirkumus Latvijas e-komercijas veikalos - šī gada sākumā tie bija 90% aptaujāto, bet vēl pērn - 86%, kamēr ārzemju iepirkšanās vietnes pirkumiem lietotāji izvēlējušies retāk - 71% respondentu šogad, bet 74% aptaujāto 2020.gada sākumā.

Atbilstoši jaunākajam "Gemius" e-komercijas pētījumam 72%aptaujāto tiešsaistē iepērkas vismaz reizi mēnesī un biežāk, turklāt strauji pieaudzis to aptaujāto skaits, kas uzskata, ka viņu tēriņi šogad internetā pieaugs - ja 2020.gada februārī šādu izvēli norādīja ceturtdaļa aptaujas dalībnieku, tad šogad jau 43% respondentu. Pēdējā pusgada laikā pirkumus internetā veikuši 85% aptaujāto Latvijas interneta lietotāju, kas ir par astoņiem procentpunktiem vairāk nekā tieši pirms gada.

"Gemius" e-komercijas pētījums šogad veikts no 13.janvāra līdz 3.februārim, aptaujājot 3115 respondentus vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem. Tas veidots, izmantojot specializētu interneta aptauju - "gemiusAdHoc".

Pētījuma pamatā ir dati, kas iegūti ar izlecošo interneta anketu palīdzību, kas tika rādītas pēc nejaušības principa izvēlētiem interneta lietotājiem Latvijas populārākajos portālos.

 
 
Tiem, kas patlaban ir aktīvi darba tirgū, ir cerības uz algas pielikumu. Arī darbaspēka trūkums gandrīz visās nozarēs patlaban rada spiedienu uz darba devējiem paaugstināt algas, Dainis Gašpuitis, SEB bankas ekonomists