Gada laikā būtiski mainījies biežāk pirkto preču tops

Starptautiskā interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmuma Gemius jaunākajā E-komercijas pētījumā par Latvijas interneta lietotāju iepirkšanās paradumiem tiešsaistē noskaidrots, ka pēdējā gada laikā par vienu no nozīmīgākajiem iemesliem iepirkties internetā kļuvusi iespēja iegādāties preces, kas dzīves vietā nav pieejamas.
10.04.2021. Portāls ZiniCenu.lv
 
©pexels.com

Latvijas iepirkšanās vietnēs biežāk iegādāto preču un pakalpojumu topu pametušas dažādu izklaides pasākumu biļetes, pirmajās pozīcijās stabili ierindojot apdrošināšanu, apģērbu un gatavā ēdiena piegādi.

Šogad februārī veiktajā E-komercijas pētījumā noskaidrots, ka aptaujātos Latvijas interneta lietotājus iepirkties tiešsaistē visbiežāk pamudina tas, ka interneta veikali ir atvērti vienmēr, ko norādījuši vairāk nekā 60 procenti aptaujāto.

Tomēr atšķirībā no pētījuma datiem pirms gada, kad starp trim populārākajām motivācijām bija arī iespēja vieglāk salīdzināt produktus un pakalpojumus, šogad kā nozīmīgu faktoru 59 procenti aptaujāto interneta lietotāju norāda iespēju iegādāties preces, kas viņu dzīves vietā nav pieejamas. Tāpat kā pirms gada februārī, kad veikts 2020. gada pētījuma pirmais vilnis, iepirkšanos tiešsaistē veicina arī labākas cenas nekā tradicionālajos veikalos, kas ir trešais visbiežāk norādītais motivācijas faktors. Jāatzīmē, ka puse respondentu iepirkšanos internetā pandēmijas laikā atzīst par drošāko iepirkšanās veidu.

Gada laikā mainījušās arī pirkto preču un pakalpojumu prioritātes. Ja pirms gada interneta lietotāji Latvijas e-komercijas vietnēs aktīvi iegādājās izklaides pasākumu biļetes - biļetes uz koncertiem, teātri un kino -, bet ārzemju lapās bieži iegādājās aviobiļetes un rezervēja citus ar ceļošanu saistītus pakalpojumus, šogad šīs preču grupas aptaujātie iegādājušies ievērojami mazāk. Izklaides pasākumu biļetes vēl pirms gada bija visbiežāk pirktā preču kategorija, kamēr šogad šis rādītājs sarucis par vairāk nekā 40 procentpunktiem.

Tikmēr aviobiļešu iegāde ārzemju e-komercijas lapās sarukusi vairāk nekā trīs reizes. Visbiežāk pēdējo sešu mēnešu laikā Latvijas e-komercijas vietnēs respondenti iegādājušies apdrošināšanu, kas pirms gada bija otrā populārākā preču kategorija. Kā otra pēdējā pusgada laikā biežāk iegādātā preču grupa Latvijas vietnēs seko apavi un apģērbs, kā arī gatavā ēdiena piegādes pakalpojumi. Jau minētās aviobiļetes un citu transportlīdzekļu biļetes, kā arī rezervēšanas pakalpojumus šogad ārzemju e-komercijas vietņu biežāko pirkumu topā nomainījušas spēles, dažādas viedierīces un datori, pirmo vietu saglabājot apģērbam un apaviem.

Kopumā pieaudzis to respondentu skaits, kas norādījuši, ka veikuši pirkumus Latvijas e-komercijas veikalos - šī gada sākumā tie bija 90 procenti aptaujāto, bet vēl pērn - 86 procenti, kamēr ārzemju iepirkšanās vietnes pirkumiem lietotāji izvēlējušies retāk - 71 procents respondentu šogad, bet 74 procenti aptaujāto 2020. gada sākumā.

Kā ziņots iepriekš, saskaņā ar jaunāko Gemius E-komercijas pētījumu, 72 procenti aptaujāto tiešsaistē iepērkas vismaz reizi mēnesī un biežāk, turklāt strauji pieaudzis to aptaujāto skaits, kas uzskata, ka viņu tēriņi šogad internetā pieaugs - ja 2020. gada februārī šādu izvēli norādīja ceturtdaļa aptaujas dalībnieku, tad šogad jau 43 procenti respondentu. Pēdējā pusgada laikā pirkumus internetā veikuši 85 procenti aptaujāto Latvijas interneta lietotāju, kas ir par 8 procentpunktiem vairāk nekā tieši pirms gada.

 
 
Tiem, kas patlaban ir aktīvi darba tirgū, ir cerības uz algas pielikumu. Arī darbaspēka trūkums gandrīz visās nozarēs patlaban rada spiedienu uz darba devējiem paaugstināt algas, Dainis Gašpuitis, SEB bankas ekonomists