Turpina pieaugt atlīdzības apjoms, kas izmaksāts pēc ceļu satiksmes negadījuma

Šī gada pirmajā ceturksnī bija vērojams būtisks kritums visos galvenajos transportlīdzekļa vadītāju obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) nozares rādītājos, savukārt 2021.gada otrajā ceturksnī OCTA tirgus pakāpeniski atgriežas pirmspandēmijas līmenī, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) statistika.
15.08.2021. Portāls ZiniCenu.lv
 
©TASS/Scanpix
Salīdzinot statistiku par 2020.gada pirmo ceturksni un 2021.gada pirmo ceturksni, LTAB secina, ka samazinājums bija vērojams gandrīz visos būtiskajos OCTA darbības rādītājos. Saruka gan apdrošinātājiem pieteikto negadījumu skaits (attiecīgi no 7220 uz 7130), gan zaudējumu pieteikumu skaits (attiecīgi no 10 407 uz 9750).

Pirmajā ceturksnī samazinājās arī izmaksāto atlīdzību summa - attiecīgi no 15,84 miljoniem eiro uz 13,88 miljoniem eiro. Rādītājs, kurš nemainīgi turpina kāpt gadu no gada, ir vidējās atlīdzības summa par negadījumu, kas 2020.gada 1.ceturksnī bija 954 eiro, bet šī gada pirmajā ceturksnī - 1081 eiro.

"LTAB apkopotā statistika par gada pirmo ceturksni liecina, ka OCTA tirgus ir piedzīvojis ievērojamu kritumu saistībā ar Covid-19 radītajiem ierobežojumiem. Tikmēr otrā pusgada statistika parāda, ka gan privātpersonas, gan uzņēmumi pakāpeniski pārvar ierobežojumus un grūtības, un atgriežas pirmspandēmijas līmenī," skaidroja LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Statistika par 2021.gada sešiem mēnešiem rāda, ka apdrošinātājiem pieteikto negadījumu skaits audzis no 13 933 pērnā gada pirmajā pusē uz 14 754 šogad. Zaudējumu pieteikumu skaits pieaudzis no 18 968 uz 19 021.

Izmaksāto atlīdzību summa pusgadā gan nedaudz samazinājusies - no 27,93 miljoniem eiro uz 25,76 miljoniem eiro, taču joprojām turpina kāpt vidējā atlīdzība - no 1153 eiro pērnā gada pirmajā pusgadā uz 1193 eiro šī gada pirmajā pusē, kas ir vēsturiski augstākā vidējās atlīdzības summa.

"OCTA jomas izaugsme ir tieši saistīta ar Covid-19 pandēmijas tālākajiem iespējamajiem ierobežojumiem. Ja transporta nozare šī gada nogalē atkal būs spiesta rēķināties ar ierobežojumiem, ievērojama izaugsme OCTA segmentā nav prognozējama. Tajā pat laikā jāatzīmē, ka iedzīvotāji un uzņēmēji pielāgojas situācijai, ko apliecina reģistrēto transportlīdzekļu skaita nemainīgs pieaugums, kuru nav apturējuši arī noteiktie ierobežojumi," pauda Abāšins.

LTAB valdes priekšsēdētājs atzīmēja, ka pandēmijas laiks bijis labs brīdis, kad apdrošinātājiem strādāt pie savu sistēmu un pakalpojumu pilnveidošanas. Pēdējā laikā sarūk sūdzību skaits par apdrošinātāju darbību un pieņemtajiem lēmumiem. Ja 2019.gada pirmajos sešos mēnešos LTAB saņēma 166 sūdzības, 2020.gada pirmajā pusē - 148 sūdzības, tad šajā pusgadā - 118 sūdzības.

1997.gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma. Tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā ir apdrošināšanas sabiedrībām "Balta", "Baltijas Apdrošināšanas nams", "BTA Baltic Insurance Company", "Compensa Vienna Insurance Group" Latvijas filiālei, "Ergo Insurance" Latvijas filiālei, "Gjensidige" Latvijas filiāle, "If P&C Insurance" Latvijas filiālei un "Swedbank P&C Insurance" Latvijas filiālei.

 
 
Tiem, kas patlaban ir aktīvi darba tirgū, ir cerības uz algas pielikumu. Arī darbaspēka trūkums gandrīz visās nozarēs patlaban rada spiedienu uz darba devējiem paaugstināt algas, Dainis Gašpuitis, SEB bankas ekonomists