Aptauja: kas ir pats svarīgākais, iegādājoties apģērbu internetā?

72% Latvijas iedzīvotāju pēdējā gada laikā iegādājušies modes preces internetā, atklāts pētījumā.
09.05.2021. Portāls ZiniCenu.lv
 
©pexels.com

Modes meklētājprogrammas Glami.lv veiktais modes preču iegādes paradumu pētījums atklāj kā un kur iegādājāmies modes lietas pandēmijas laikā.

Vai pēdējā gada laikā esam iepirkušies vairāk?

Modes industrija bija viena no tām, kas Covid-19 pandēmijas ierobežojumus izjuta visskarbāk. Uzņēmumi, kas bija rēķinājušies ar pārdošanas pieaugumu 2020.gadā pēkšņi attapās situācijā ar negaidīti zemu klientu skaitu, un tas būtiski ietekmēja daudzu modes uzņēmumu finansiālo stabilitāti. Taču vai situācija bija tāda pati arī Latvijas tirgū? Izrādās, ka 56% aptaujas dalībnieki atzina, ka modes preces pērn iegādājušies regulāri. Tikmēr 38% iegādājās lietas tikai nepieciešamības dēļ, piemēram, ja vajadzējis jaunus apavus. Runājot par pārmaiņām iepirkšanās paradumos, 26% atzina, ka pērnā gada laikā iegādājās vairāk vai krietni vairāk modes preču nekā pirms pandēmijas, bet 56% sacīja, ka iepirkās mazāk. Interesanti, ka tikai 25% aptaujas dalībniekiem iemesls iepirkties mazāk bija saistīts ar naudas trūkumu. 43% aptaujas dalībnieku atzina, ka nav bijis kur vilkt jauniegādātu apģērbu - tas arī bija populārākais iemesls samazināt modes preču patēriņu. Kopumā 46% Latvijas iedzīvotāju pagājušā gada laikā centās ietaupīt nedaudz naudas, nepērkot modes preces, bet 23% cilvēku centās taupīt daudz. Kas attiecas uz iemesliem, kādēļ pandēmijas gadā daļa Latvijas iedzīvotāju iegādājās vairāk modes preču, nekā pirms tās, būtiskākie bija izdevīgu piedāvājumi un izpārdošanas tiešsaistes veikalos (38%), kā arī vairāk brīvā laika un modes preču iegāde bija patīkama izklaide (20%). Tāpat 23% kā vienu no iemesliem atzina vienkāršo un patīkamo iepirkšanās pieredzi interneta veikalos.

Pandēmija bija galvenais motivators iepirkties internetā

Pandēmija noteikti bija galvenais virzītājspēks, kam pateikties par e-komercijas sasniegumiem un interneta veikalu attīstību visā pasaulē. Tas attiecas arī uz Latviju. Pēdējo 12 mēnešu laikā tiešsaistē modes preces iegādājās 72% aptaujas dalībnieku.

Kas ir pats svarīgākais, iepērkoties internetā?

Preces kvalitātes un cenas attiecība, pēdējā gada laikā iegādājoties modes preces internetā, bija pats svarīgākais aspekts - tā apgalvoja 38% aptaujas dalībnieku. Bez tam būtiska arī bija bezmaksas piegāde uz mājām (38%), ātra piegāde (22%) un atlaides iecienītāko zīmolu precēm (22%). Lai gan e-komercija pēdējā gada laikā ir uzplaukusi, pircēji joprojām redz iespējas, kā var uzlabot iepirkšanās pieredzi internetā. Piemēram, 56% aptaujas dalībnieku par būtisku trūkumu uzskata to, ka nav iespējams apskatīt vai pataustīt izvēlēto preci, savukārt 43% ir grūtības noteikt pareizo izmēru, bet 26% ir iebildumi pret papildu maksu par piegādi. Bikses, džinsas un šorti ir tie apģērbi, ko internetā visgrūtāk ir nopirkt 44% aptaujas dalībnieku. 39% atzina, ka internetā grūti iegādāties apavus, bet 21% - apakšveļu un peldkostīmus. Šīm preču kategorijām ir izšķiroši svarīgs ne tikai izmērs, bet arī piegriezums, bet virkne interneta veikalu jau domā, kā aizstāt iespēju uzlaikot apģērbu ar citām funkcijām. Piemēram, daļa modes preču interneta veikali jau piedāvā iespēju “pielaiko mājās un atgriez, ja neder” vai arī iespēju uzlaikot preci turpat internetveikalā, izmantojot virtuālās realitātes tehnoloģiju palīdzību.

Pandēmija kā iespēju laiks arī zīmoliem un dizaineriem

Tiešsaistes iepirkšanās ļauj cilvēkiem atklāt jaunus zīmolus. 50% aptaujas dalībnieku atzina, ka pērnā gada laikā ir atklājuši un iegādājušies jaunu zīmolu preces. Lielākoties cilvēki uzzina par jauniem zīmoliem interneta veikalu mājaslapās meklēšanas vai ieteikto preču sadaļās (69%), kā arī sociālajos tīklos (39%). Tas apliecina to, ka pareiza e-veikala un sociālo tīklu mārketinga stratēģija būtiski palielina e-veikala redzamību interneta vidē un palielina iespēju tikt atrastiem internetā pat nelieliem zīmoliem un e-veikaliem.

Latvieši gaida atlaides un pērk mazāk drēbes, bet iegulda kvalitātē

Lielai daļai cilvēku pagājušā gada laikā nav bijis iemesla priekš kā iegādāties jaunas modes lietas. No otras puses, daļa cilvēku sāka iepirkties mazāk, jo to lika finansiālā situācija vai lēmums taupīt naudu - kopumā 69% aptaujas dalībnieku apgalvoja, ka pēdējo 12 mēnešu laikā centušies ietaupīt. Galvenais veids, kā taupīt naudu uz modes precēm, bija gaidīt atlaides un izpārdošanas iecienītākajiem zīmoliem - tā atzina 54% aptaujas dalībnieku, piebilstot, ka pirms pandēmijas tā nerīkojās. Tikmēr 33% cilvēku centās pirkt mazāk lietu. Lai arī lietoto preču tirdzniecība pēdējo gadu laikā bija kļuvusi par modes lietu, interesanti, ka tikai 9% Latvijas iedzīvotāju atzina, ka centušies taupīt, pērkot jau lietotas drēbes, apavus vai apģērbus. Liela daļa cilvēku bija taupījuši naudu, iegādājoties lētāku zīmolu preces vai iepērkoties izpārdošanu laikā, taču tas nemainīja faktu, ka kvalitāte palika noteicošais faktors preces izvēlē. To, ka kvalitāte ir svarīgāka par kvantitāti atzina 80% aptaujas dalībnieku.

Vai varam runāt par paradumu maiņu?

2020.gadā uzvaras gājienu svinēja mājas apģērbs. Tādēļ nav pārsteigums, ka džinsi (42%), kedas (32%) un džemperi ar kapuci (22%) bija TOP 3 pirktākās modes preces pēdējo 12 mēnešu laikā. Tāpat interesanti, ka, lai arī esam dzirdējuši, ka pandēmijas laikā virkne cilvēku iedzīvojušies liekajā svarā, 56% GLAMI aptaujas dalībnieku sacīja, ka valkā tā paša izmēra apģērbu, ko pirms pandēmijas. Tikai 29% sacīja, ka šogad valkā lielāka izmēra drēbes.

Visas šīs tendences ir daļa no pandēmijas izraisītajām globālajām pārmaiņām modes mazumtirdzniecībā. Arvien straujāk augot digitālajām iespējām un nepieciešamībai pēc ērtuma un laika taupīšanas, liela daļa no šīm tendencēm ir uz palikšanu.

 
 
Tiem, kas patlaban ir aktīvi darba tirgū, ir cerības uz algas pielikumu. Arī darbaspēka trūkums gandrīz visās nozarēs patlaban rada spiedienu uz darba devējiem paaugstināt algas, Dainis Gašpuitis, SEB bankas ekonomists