Martā prognozē patēriņa cenu kāpumu par 0,7-0,8%

Latvijā patēriņa cenas šogad martā salīdzinājumā ar februāri varētu būt palielinājušās par 0,7-0,8%, tādējādi gada laikā - šogad martā salīdzinājumā ar 2020.gada martu - varētu būt atgriezusies inflācija, tai veidojot 0,2-0,3%, prognozēja banku analītiķi.
12.04.2021. Ziņu aģentūra LETA
 
©Pixabay

"Swedbank" ekonomiste Laura Orleāne aģentūrai LETA prognozēja, ka martā salīdzinājumā ar februāri patēriņa cenas varētu būt augušas par 0,8%, inflācijai gada laikā veidojot 0,3%.

"2021.gada martā, visticamāk, ir noslēdzies ilgstošais deflācijas posms - gada laikā vidējam cenu līmenim pieaugot par 0,3%," sacīja Orleāne.

Viņa norādīja, ka martā inflāciju augšup virzīja alkohola un tabakas izstrādājumu kategorija, kā arī pieaugums degvielas un pārtikas cenās. "Akcīzes nodokļa paaugstināšana alkoholam nodrošināja kāpumu attiecīgajā preču kategorijā, kamēr degvielas un pārtikas cenas ar novēlošanos turpināja sekot pasaules pārtikas un naftas cenu attīstībai," teica "Swedbank" ekonomiste.

Savukārt "SEB bankas" makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis aģentūrai LETA prognozēja, ka martā patēriņa cenas salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi varētu būt augušas par 0,7%, tādējādi gada laikā patēriņa cenām augot par 0,2%.

"Martā gaidāms pietiekami spēcīgs cenu kāpums, kur primārā loma būs degvielas cenu kāpumam. Formāli cenu līmeni ietekmēs arī sezonālie aspekti - izpārdošanas perioda noslēgums un jaunu preču ienākšana, kā arī akcīzes nodokļu pieaugums," klāstīja Gašpuitis, piebilstot, ka savukārt siltumenerģijas cena martā nemainījās.

Centrālā statistikas pārvalde datus par patēriņa cenu izmaiņām martā paziņos piektdien, 9.aprīlī.

Jau vēstīts, ka patēriņa cenas šogad februārī salīdzinājumā ar janvāri Latvijā pieauga par 0,4%, bet gada laikā - šogad februārī salīdzinājumā ar 2020.gada februāri - patēriņa cenas saruka par 0,2%. Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, februārī samazinājās par 0,2%.

 
 
Protams, ir patīkami, ja preci var aplūkot un aptaustīt klātienē, tomēr cilvēki novērtē ērtumu un laika ietaupījumu, iepērkoties internetā SIA "Microsoft Latvia" valdes locekle Renāte Strazdiņa