Ražotājs: Pārtikas produktu cenu pieaugums vēl nav sasniedzis maksimumu

Gaļas produktu ražošanas uzņēmumiem izejvielu cena īsā laikā pieaugusi par gandrīz 60%, bet gatavās produkcijas cena - par 10-15%, informē "Noo Cepeškungs" pārdošanas vadītājs Juris Grīnbergs.
23.02.2023. Ziņu aģentūra LETA
 
©Pixabay.com

Viņš norāda, ka izmaksu pieaugums dažādās nozarēs ietekmē gan izejvielu pieejamību gaļas produkcijas ražošanai, gan galaprodukta cenu. Kopējās inflācijas dēļ gaļas produktu tirdzniecībā pašreiz vērojams izteikts pieprasījums akcijas precēm, kas savukārt negatīvi ietekmē ražotājus. Proti, daudzas lopkopības saimniecības gan Latvijā, gan Eiropā ir slēgušas vai samazinājušas ražošanu.

Grīnbergs skaidro, ka pašreizējo situāciju cūkgaļas iepirkuma cenas jautājumā nosaka daudzi faktori, bet galvenais ir cūkgaļas piedāvājuma samazināšanās, ko izraisa augstās energoresursu cenas.

"Gaļas produkcijas ražošanai nepieciešamās cūkgaļas iepirkuma cena tirgū balstīta uz Vācijas indeksu. Šobrīd tas ir 2,28 eiro par kilogramu cūkas liemeņa, kas ir šīs tūkstošgades rekords. Indekss tiek koriģēts katru trešdienu, diemžēl nekas neliecina, ka cūkgaļas iepirkuma cenas pieaugums palēnināsies," norāda Grīnbergs.

Tāpat Grīnbergs atzīmē, ka, lai gan cūkgaļa Baltijā un Latvijā ir patērētāju iecienītākā gaļa, cenu kāpums atsevišķu ražotāju sortimentā neizbēgami izraisa zemas kvalitātes izejvielu plašu izmantošanu.

"Cilvēki bieži izvēlas pēc cenas, un cenu spiediena dēļ diemžēl priekšroka tiek dota pārtikas produktiem, kas nāk no tālienes vai vienkārši ir zemākas kvalitātes. Valstiskā līmenī ir svarīgi, lai neviens patērētājs vai ražotājs nepiekāptos produktu kvalitātei un kvalitatīvam uzturam," teic Grīnbergs.

Viņš arī uzsver, ka

pārtikas produktu cenu pieaugums noteikti vēl nav sasniedzis maksimumu.

"Daļa kvalitatīvās gaļas produkcijas uzticamākie pircēji pagaidām seko akciju piedāvājumiem, tomēr reālo ražošanas un pārdošanas izmaksu dēļ to kļūst aizvien mazāk," atzīmē Grīnbergs.

Viņš norāda, ka Latvijas pārtikas tirgū aizvien ir salīdzinoši daudz lētāku, bet reizē arī uzturvērtības ziņā mazāk vērtīgu gaļas produktu, kuriem, piemēram, procentuāli daudz ir pievienota mehāniski atdalītā vistas gaļas jeb kaulu, skrimšļu un gaļas atgriezumu masa.

"Noo Cepeškunga" produktus ražo Igaunijas AS "Noo Lihatoostus", kas dibināts 1992.gadā Tartu, apvienojoties tuvējās apkārtnes zemniekiem un uzņēmējiem. Uzņēmums savus produktus galvenokārt izplata Igaunijā un Latvijā.

 
 
 
Tiem, kas patlaban ir aktīvi darba tirgū, ir cerības uz algas pielikumu. Arī darbaspēka trūkums gandrīz visās nozarēs patlaban rada spiedienu uz darba devējiem paaugstināt algas, Dainis Gašpuitis, SEB bankas ekonomists