Nekādas uzpūstas cenas! Stājusies spēkā stingrāka kārtība atlaižu cenu norādīšanā

21. decembrī stājas spēkā grozījum MK noteikumos “Kārtība, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas”, kas nosaka kādai ir jābūt preču cenu korektai norādīšanai speciālo piedāvājumu - atlaižu reklāmu, samazinātas cenas kampaņu, izpārdošanu u.tml. cenu pazemināšanas - gadījumos.
26.12.2021. Portāls ZiniCenu.lv
 
©Pixabay.com

Tagad ir skaidri noteiktas prasības, kas pārdevējam jāievēro, paziņojot patērētājam par cenu samazināšanu. Proti, jānorāda sākotnējā (pamata) cena, kas definēta kā zemākā cena laika posmā, kas nav īsāks par 30 dienām pirms cenu samazināšanas piemērošanas (nav nozīmes apstāklim cik ilgi šo 30 dienu periodā tika izmantota konkrētā cenu). Regulējums neliedz pārdevējam kā sākotnējo cenu norādīt arī zemāko cenu, kas piemērota pat ilgākā laika posmā nekā 30 dienas (ja tā ir daļa, piemēram, no mārketinga stratēģijas), tomēr pārmērīgi ilgi cenu samazinājumi, salīdzinot ar laiku, kad preci pārdod par “pilnu” cenu, var būt apšaubāmi un vērtējami negodīgas komercprakses ietvaros.

Jauno prasību mērķis ir novērst to, ka pārdevēji mākslīgi “uzpūš” salīdzināmo cenu un uzrāda viltus cenu samazinājumus (piemēram, paaugstina cenu uz īsu periodu, lai pēc tam to samazinātu, uzrādot to kā ļoti ievērojamu cenu samazinājumu), tādējādi maldina patērētājus par atlaides summu. Grozījumiem jānodrošina, ka, paziņojot par cenu samazinājumu, patērētāji tiešām faktiski maksā mazāk par preci un salīdzināmā cena ir reāla, nevis tikai mārketinga līdzeklis, lai samazinājumu padarītu pievilcīgu pircējiem. Turklāt šāda pieeja ir neatkarīgi no tā, kurā dalībvalstī patērētājs izlems iepirkties. Līdz ar regulējuma ieviešanu, pārdevēja brīvība mainīt cenu, tostarp tieši pirms cenas samazināšanas, netiek ierobežota. Bet tiek paredzēts, lai pārdevējs cenu samazinājuma sākumā norāda korektas atsauces uz sākotnējo (pamata) cenu, kas ir viszemākā pēdējo 30 dienu laikā pirms cenas samazināšanas.

Tiesa, šis regulējums neattiecas uz vispārīgiem reklāmas paziņojumiem, kas varētu attiekties uz visām pārdotajām precēm vai noteiktām preču kategorijām, kā piemēram, apgalvojumi: “labākās /zemākās cenas”. Ņemot vērā, ka šādos apgalvojumos nav iekļauts konkrēts izmērāms paziņojums par cenu samazināšanu. Tomēr šādus vispārīgos reklāmas paziņojumus var vērtēt saskaņā ar Negodīgas komercprakses aizlieguma likumu. Turpretī vispārīgiem reklāmas paziņojumiem, kas norāda izmērāmu cenu samazinājumu, kas aptver vai nu visas tirgotās preces (piemēram, “tikai šodien 20% atlaide visam”) vai noteiktas preču kategorijas (piemēram, “šonedēļ 20% atlaide ziemas kolekcijai”), ir attiecināms 21. decembrī spēkā stājušais regulējums un ir skaidri jānorāda attiecīgo preču sākotnējā cena (un šīm cenām jābūt viszemākajām, kas piemērotas pēdējo 30 dienu laikā pirms cenu samazinājuma piemērošanas).

Neskatoties uz ieguvumu patērētājam, proti, maksāt mazāko cenu un netikt apmānītam ar fiktīvām “uzpūstām” atlaidēm, rodas zināmas bažas, vai tirgotājam atspoguļot katras veikala vai sezonas preces gan korektu sākotnējo cenu, gan gala jeb atlaides cenu, nekonkrētu preču piedāvājumu atlaižu paziņojumu gadījumos (ja tajā ir norādīts matemātiski aprēķināms atlaides apmērs), ir saprātīgi izpildāma prasība. It īpaši, ja tas skar īstermiņa speciālos piedāvājumus un attiecas uz ievērojamu preču klāstu, piemēram, paziņojums “Trešdien 20% atlaides visām veikala precēm”. Katras preces atbilstošās sākotnējās un atlaides cenas norādīšana var radīt papildus izmaksas tirgotājiem, līdz ar to tirgotāji iespējams, dos priekšroku vispār nerīkot šādus piedāvājumus (kā rezultātā zaudēs arī patērētāji).

Šī prasība jebkura paziņojuma par cenas samazinājumu gadījumā norādīt sākotnējo cenu (kas ir viszemākā cena, ko tirgotājs piemērojis laikposmā, kurš nav īsāks par 30 dienām), pirms cenas samazinājuma ir tieši noteikta direktīvā. Līdz ar to, iespēja kā pārdevējam izvairīties no papildus sloga pie sākotnējās cenas norādīšanas, ir nemainīt sākotnējo cenu biežāk kā 30 dienās un neorganizēt uz vienas preces/ preču kategorijas akcijas un cenu samazinājumus biežāk kā reizi 30 dienās (jo šādā gadījumā cena pie preces jau automātiski būs zemākā pēdējās 30 dienās un nebūs jāmaina). Vienlaikus, lai neradītu nesamērīgu slogu komersantam masveidīgu, bet īsa perioda akciju rīkošanā, šādiem plašu preču klāsta vispārīgu izmērāmu cenu samazināšanas paziņojumu gadījumiem, piemērojams izņēmums un netiek prasīta katras preces gala cenas, pēc tās pazemināšanas, norādīšana. Proti, uz cenu pazemināšanas situācijām, kurās tiek piedāvāti vispārināti un nekonkretizēt preču piedāvājumi (piemēram 20% atlaides visām precēm, 20% atlaides preču grupai, visas vasaras sezonas preces par pus cenu u.tml.) nav obligāta prasība norādīt “cenu pēc tās pazemināšanas” uz katras preces, ievērojot paredzēto atlaides cenas apmēra noteikšanas principu - proti, ka tiek norādīta korekta katras preces sākotnējā cena, pirms pazemināšanas un akcijas paziņojumā minētais ļauj vienkārši matemātiski aprēķināt atlaidi un gala cenu. Šādu piedāvājumu atbilstība papildus šiem noteikumiem būtu vērtējama atbilstoši negodīgas komercprakses normatīvajam regulējumam.

Noteikumos lietotā jēdziena “sākotnējā cena” tvērumā ir pamata cena, par kuru preci var iegādāties ikviens pircējas (neesot īpašā lojalitātes programmā vai kategorijā). Norādāmā sākotnējā cena ir viena zemākā cena 30 dienu laikā (kas attiecas uz visiem). Nebūtu norādāmas atšķirīgas sākotnējās cenas lojalitātes klientiem ar klientu kartēm un dažādām klientu grupām - pensionāriem, skolēniem, daudz bērnu ģimenēm utt. un pārējiem klientiem, jo tas var novest pie ārkārtīgi lielas neskaidrības (piemēram, vienai prece 4 atšķirīgas sākotnējās cenas). Līdz ar to, ja izlikts paziņojums par preces akciju, tad arī lojaliātes klientiem attiecīgā akcijas cena ir kā visiem (lojalitātes cena, ja tāda bija, uz attiecīgo brīdi beidz pastāvēt, jo to aizstāj parastā cena un jaunā akcija).

Ja viens un tas pats pārdevējs pārdod preces dažādos fiziskos vai tiešsaistes veikalos, kā sākotnējā cena jānorāda cena, kas tiek piemērota konkrētajā attiecīgajā veikalā vai tirdzniecības vietā/ vietnē, nevis, jebkurā citā veikalā /tirdzniecības kanālā.

MK noteikumos paredzētie izņēmumi:

1) precēm, kuras var ātri sabojāties (derīguma termiņš tuvojas);

2) jaunajām precēm, kas ir piedāvātas tirgū mazāk nekā 30 dienas;

3) izpārdošanām ar cenas samazinājuma pakāpenisku atlaides palielināšanu.

 
 
Tiem, kas patlaban ir aktīvi darba tirgū, ir cerības uz algas pielikumu. Arī darbaspēka trūkums gandrīz visās nozarēs patlaban rada spiedienu uz darba devējiem paaugstināt algas, Dainis Gašpuitis, SEB bankas ekonomists